Cykl zajęć poświęconym wartościom w życiu człowieka
W związku z realizacją założeń polityki oświatowej na rok szkolny 2017/2018, do których należy m.in. wzmacnianie wychowawczej roli szkoły, w świetlicy szkolnej od października, co poniedziałek, odbywały się zajęcia poświęcone wartościom. Zaangażowani w nie uczniowie z klas I - III podejmowali dyskusję i różnego typu zadania praktyczne na temat tego, co jest ważne w życiu.
Do tej pory podczas zajęć zostały omówione: współczucie, sprawiedliwość, szacunek (w tym dla przyrody), zdrowie, wytrwałość, odwaga, uczciwość, przyjaźń, odpowiedzialność, tolerancja, tradycje związane z obchodami różnych świąt.
Zajęcia były prowadzone z wykorzystaniem tekstów takich jak: kolejne rozdziały z książki: „Drużyna pani Miłki” G. Kasdepke, „Rybka” M. Musierowicz, „Nie zabieraj tego, Jerzy! Opowieść ku przestrodze” P.R. Cox, „Leon i jego nie-zwykłe spotkania. Wycieczka do jaskini” A. Battek, „Kim jest Ryś? Opowieść o chłopcu z Zespołem Aspergera” J. Chromik- Kovacs, I. Banaszczyk.
W ramach cyklu zajęć poświęconych wartościom uczniowie:
- tworzyli jesienne drzewo wartości oraz układali nazwy wartości z kolorowych karteczek z sylabami,
- poznali grecką boginię sprawiedliwości – Temidę i oceniali przedstawione przez nauczyciela sytuacje jako sprawiedliwe i niesprawiedliwe, korzystając ze specjalnie przygotowanej wagi,
- uczestniczyli w meczu piłki nożnej, oceniając jego przebieg i postępowanie sędziego pod kątem sprawiedliwości,
- oceniali wygląd jabłek: potłuczonego i nieobitego oraz na tej podstawie omawiali uczucia osoby szanowanej i pozbawionej szacunku ze strony innych ludzi,
- tworzyli „Lustro szacunku”,
- uczestniczyli w przedstawieniach: promującym zdrowie „Czerwony Kapturek”, poświęconym przyjaźni „Otwórz okienko” i imprezie ukazującej rolę leśnej przyrody „Leśny pokaz mody”,
- ćwiczyli swoją wytrwałość, budując domki z kart,
- tłumaczyli powiedzenie „Odważny jak lew”, wykonywali lwy z wykorzystaniem jesiennych liści oraz medale odwagi,
- podawali cechy uczciwego człowieka oraz tworzyli plakat na ten temat,
- dowiedzieli się, co to znaczy być tolerancyjnym, także wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami (w tym niesłyszących i zaburzeniami ze spektrum autyzmu),
- poznawali nazwy różnych zawodów, omawiali, kto i za co jest odpowiedzialny oraz wypełniali słój obowiązków i przyjemności z wykorzystaniem soli (przyjemności) i klocków (obowiązki), wyciągając wnioski z eksperymentu: najpierw obowiązki, potem przyjemności,
- omawiali tradycje związane z obchodami Wszystkich Świętych, Dnia Zadusznego, Święta Niepodległości oraz Świąt Bożego Narodzenia, a także wykonywali prace plastyczne związane z tą tematyką.
Cykl poniedziałkowych zajęć poświęconych wartościom będzie kontynuowany do końca marca 2018r.
Efekty działań można obejrzeć w galerii. Zapraszamy!
Prowadzący:
Justyna Mroczek-Duda
Ewa de Konstantów Przyjemska
Justyna Mroczek-Duda