Zimowo, kreatywnie, terapeutycznie, logopedycznie

Zimowo, kreatywnie, terapeutycznie, logopedycznie

Za oknami zima, a na zajęciach logopedycznych, między zadaniami z zakresu usprawniania mięśni buzi i języka, usprawniania funkcji słuchowych, poszerzania zasobu leksykalnego, „programowania języka”, wywoływania i utrwalania głosek, realizujemy zadania projektowe.

W ramach projektu „Logopedyczne pocztówki” razem z logopedycznymi grupami przedszkolnymi do tej pory wysłaliśmy dziewięć pocztówek w różne miejsca Polski, a otrzymaliśmy siedem. Logopedyczne wiersze usprawniają nasze języki, ćwiczą pamięć oraz kinestezję artykulacyjną.

W ramach projektu „Gramy zmysłami” wykonaliśmy cztery zadania projektowe. Podczas zajęć logopedycznych dzieci chodziły po ścieżce sensorycznej, która była jednocześnie torem przeszkód i ćwiczyły swój słuch z wykorzystaniem gotowych i samodzielnie wykonanych gier. W grudniu usprawnialiśmy zmysł wzroku, dobierając połówki obrazkowych bałwanków oraz układając zimowe puzzle. W styczniu bazowaliśmy na zmyśle dotyku, używając materiałów o różnych fakturach i układając z nich wzory według prezentacji, ustnej instrukcji oraz z pamięci.

Dzięki udziałowi w projekcie „Terapia ręki dla każdego” uczniowie usprawniali motorykę dużą, stabilizację posturalną i kończyny górnej, ćwiczyli równowagę oraz orientację w schemacie ciała i przestrzeni, przekraczali linię środka, usprawniali percepcję wzrokową. Zaproponowane przeze mnie ćwiczenia realizowane „między” tradycyjnie postrzeganą terapią logopedyczną to: sensoryczny tor przeszkód, logopedyczny twister, logopedyczne klocki małych geniuszy, zabawy z układaniem wzorów z kasztanów i kolorowych żetonów według wzoru oraz ustnej i pisemnej instrukcji, zabawy kierowania piłką/zmiętymi gazetowymi kukami do celu za pomocą rąk i nóg (naprzemiennie lewą i prawą), zabawa „ludzie do ludzi”. Przy okazji zabaw utrwalane były wywołane głoski.

W ramach Międzynarodowego Projektu Emocja uczniowie brali udział w zajęciach kształtujących kreatywność. Były to zajęcia z okazji Międzynarodowego Dnia Kropki poświęcone tematyce wiary w siebie. W ramach realizacji zadań projektowych udaliśmy się także do Krainy Wyobraźni. Niedługo zwiedzimy Krainę Mocy Słów.

Niedługo ruszymy także w grupie 5-6-latków z realizacją projektu – innowacji pedagogicznej „W krainie wartości”, ale o tym w kolejnej relacji.

Poniżej zdjęcia z realizacji projektowych zadań.

 mgr Justyna Mroczek-Duda