Świetlica

Nasze motto:

"Powiedz mi - a zapomnę,

pokaż mi - a zapamiętam,

pozwól wziąć udział - a zrozumiem."

 

Zapraszamy do świetlicowych galerii zdjęć!

Galeria

 

ŚWIETLICA CZYNNA CODZIENNIE OD 7:00 DO 17:00.

Świetlica szkolna jest to miejsce, w którym dzieci spędzają czas przed jak i po zajęciach lekcyjnych. Zajęcia w świetlicy szkolnej prowadzone są zgodnie z rocznym planem pracy opiekuńczo - wychowawczej.

Jest to miejsce w którym dzieci uczą się, bawią i odpoczywają oraz zawierają nowe znajomości
i przyjaźnie. W świetlicy prowadzone są zajęcia wychowawczo-dydaktyczne, które dają możliwość zaprezentowania twórczości dziecka (plastycznej, muzycznej, literackiej) oraz wykorzystania umiejętności dziecka, jego talentów i zainteresowań. Stale prowadzone są pogadanki na temat kultury zachowania,
 a także podejmowane są działania eliminujące negatywne zachowania i wzmacniające pozytywne. Dzieci uczą się funkcjonować w życiu społecznym. Głównymi formami pracy w świetlicy są gry i zabawy zarówno
 w salach jak i na placu zabaw, czy boisku szkolnym. Uczniowie podczas pobytu w świetlicy bardzo chętnie odrabiają zadania domowe, mogą wówczas liczyć na pomoc wychowawców lub starszych kolegów
 i koleżanek.

Świetlica szkolna aktywnie współpracuje ze Szkolnym Klubem Wolontariatu. Wolontariusze chętnie pomagają młodszym kolegom w odrabianiu zadań oraz organizują wspólne czytanie książek.

DZIENNY PLAN PRACY

7 – 8 -  Schodzenie się dzieci, zabawy dowolne, w kącikach zainteresowań,  gry i układanki stolikowe, rozmowy indywidulane, pomoc wolontariuszy ze Szkolnego Klubu Wolontariatu.

8 – 9  - Kontrola przygotowania do lekcji. Zajęcia ruchowe, zajęcia relaksacyjne przy muzyce, słuchowiska.

Zajęcia na świeżym powietrzu.

9 – 10.30 - drugie śniadanie. Zajęcia edukacyjno-dydaktyczne wg  tygodniowego planu pracy, zabawy tematyczne i rozwijające indywidualne zdolności.

10.30 – 11.30 - zajęcia plastyczne, techniczne, ruchowe,  rozwijające twórczą kreatywność. Prace indywidualne i zespołowe, rozwijające kompetencje kluczowe,  zajęcia dostosowane do potrzeb grupy.

11.30 – 12.30 - pomoc w odrabianiu zadania domowego wg potrzeb uczniów, zabawy rozwijające pamięć
 i spostrzegawczość, zajęcia relaksacyjne.

12.30 – 13.30 - zajęcia higieniczne, przygotowanie do obiadu,  wyjście na stołówkę szkolną.

13.30 – 14.30 - zajęcia edukacyjno-dydaktyczne wg  tygodniowego  planu pracy, zajęcia ruchowe,  pomoc wolontariuszy  ze Szkolnego Klubu Wolontariatu. Zajęcia na świeżym powietrzu. (ewentualnie zajęcia plastyczno-techniczne)

14.30 – 16.00 - pomoc w odrabianiu zadania domowego wg potrzeb uczniów, zajęcia rozwijające twórczość dzieci, zajęcia dowolne wg zainteresowań i potrzeb uczniów,  pomoc wolontariuszy  ze Szkolnego Klubu Wolontariatu W zależności od pogody: gry i zabawy na świeżym powietrzu.

16-17 - zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, rozmowy z dziećmi, rozchodzenie się dzieci do domu, porządkowanie sali świetlicowej.

 

ROCZNA TEMATYKA PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2020/2021

Roczna tematyka pracy świetlicy szkolnej na rok szkolny 2020/2021

 POZOSTAŁE DOKUMENTY

  1. Procedury obowiązujące w świetlicy szkolnej
  2. Karta zapisu do świetlicy

 

Zdalny konkurs świetlicowy nr 1  PODRÓŻE MAŁE I DUŻE

Moi drodzy, myślę że już każdy z Nas nauczył się funkcjonować w dobie nauczania zdalnego. Obowiązek nauki, odsyłanie zadań, nauka organizacji czasu.  Codzienne rytuały wydają się być już opanowane do perfekcji. Pobudka, toaleta, śniadanie, mała gimnastyka przed nauką, nauka, czy wreszcie spędzanie czasu z najbliższymi.

Aby troszkę urozmaicić ten czas nauczyciele wychowawcy świetlicy szkolnej  postanowili przygotować Wam kilka konkursów, dla uczniów chętnych. Oczywiście konkursów z nagrodami, które odbierzecie po powrocie do szkoły :) Będą to różne konkursy, czasem krótkie, trwające jeden dzień, czasem dłuższe, na które będziecie mieć przeznaczone więcej czasu. Pamiętając Was z zajęć świetlicowych wiemy, że posiadacie liczne talenty. Lubicie tańczyć, lubicie śpiewać, część z Was ma zadatki na świetnych pisarzy, inni zaś tworzą bardzo ciekawe i kreatywne dzieła sztuki, rysunki, makiety. Byli i tacy, którzy mają  zadatki na małych naukowców. Mamy nadzieję, że znajdą się wśród Was uczniowie, którzy wezmą udział
w naszych konkursach. Jako, że okres ten zmusił Nas do siedzenia w domu, już zapewne wielu marzy
 o spacerze do parku, przejażdżce rowerowej Doliną Prądnika, czy też ciepłym piasku nad naszym Bałtykiem.

Dlatego jako pierwszy ogłaszamy konkurs pt. Podróże małe i duże. Waszym zdaniem będzie stworzyć mini

przewodnika turystycznego o miejscu, które chciałbyś/chciałabyś zwiedzić, bądź za którym tęsknisz, gdyż często tam wyjeżdżałeś, a teraz tego nie możesz zrobić. Ma być to praca literacko-plastyczna w formie ulotki, broszury, plakatu, komiksu itp. Powinna zawierać tekst oraz samodzielnie wykonane ilustracje.

Zdjęcia Waszych prac prosimy odsyłać na adres swietlicaszp68krakow@gmail.com. Wyniki ogłosimy  w Librusie, a prace umieścimy na stronie szkoły. Na wasze prace czekamy do przyszłej środy, tj. 22.04.  Wszystkich Was mocno ściskamy i życzymy zdrówka!!!

Zdalny konkurs świetlicowy nr 2  MASTER CHEFF

Moi drodzy, ogłaszamy szybki, krótki i przepyszny konkurs świetlicowy!
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie Master Cheff Myślę, że każdy z Was oglądał kiedyś ten program, zarówno zmagania dorosłych jak i dzieciaków. Spod ich rąk wychodziły kulinarne dzieła sztuki. W programie tym jury wybiera produkt główny, który ma królować w danej potrawie. Czy domyślacie się co wybraliśmy? Jak pamiętacie w momencie ogłoszenia pierwszych zachorowań na co-vid 19 z półek sklepowych znikał makaron i ryż. Tak, tak to właśnie one będą głównym składnikiem posiłku, który przygotujecie. Waszym zdaniem będzie przyrządzić pyszne danie z użyciem ryżu lub makaronu, a następnie wysłać na nasz adres  swietlicaszp68krakow@gmail.com zdjęcie potrawy wraz z przepisem. Na zwycięzców czekają nagrody !

Zdalny konkurs świetlicowy nr 3  ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMII

Moi drodzy, jeszcze jeden konkurs, tym razem długoterminowy. 22 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Ponieważ w tym czasie nasze możliwości obcowania z przyrodą są mocno ograniczone, chcielibyśmy zachęcić Was do celebrowania tego święta w zupełnie inny sposób. Poświęćcie w tym dniu godzinę dla Ziemi. Wyłączcie światła i urządzenia elektryczne w domu - telefony, tablety, komputery, telewizory. Wyjdźcie przed dom lub wyglądnijcie przez okno, poszukajcie przyrody w zasięgu wzroku, nawet jej najdrobniejszych elementów. Zwróćcie uwagę na drzewa, sprawdźcie co rośnie na skwerku oprócz trawy, wytropcie przyrodę w nietypowych miejscach - mech porastający mury, rośliny wyrastające w pęknięciach asfaltu i ... namalujcie to. Technika i format prac dowolna. Na wasze prace czekamy do jutra (23.04) do godziny 18. Proszę je wysyłać na nasz adres mailowy swietlicaszp68krakow@gmail.com.  DO DZIEŁA!!!

Zdalny konkurs świetlicowy nr 4  MUMIA

Moi drodzy przed nami kolejny konkurs, tym razem pod tajemniczą nazwą MUMIA.
Zapasy w domu zrobione, szał był :) makaron i ryż poszedł w ruch, ale został jeszcze papier toaletowy, który znikał z półek sklepowych jak świeże bułeczki :) a WY Kochani zastygliście w domach w bezruchu i bez świeżego powietrza dlatego zapraszamy do wzięcia udziału z tym konkursie! Mumia powraca - wystylizujcie na mumie siebie lub kogoś z rodziny, niech mumia przybierze jakąś dowolną pozę, figure - inwencja należy do Was wykorzystajcie do tego właśnie papier toaletowy. Proszę podpisać mumie i nadać jej jakieś imię, przydomek... zrobić zdjęcie i wysłać na nasz adres swietlicaszp68krakow@gmail.com. Maile bardzo prosimy podpisywać imieniem i nazwiskiem ucznia oraz klasą. Do dzieła!

Zdalny konkurs świetlicowy nr 5  ILUSTRACJA DO BAJKI

Tym razem coś dla pasjonatów książek i słuchowisk. Zapraszamy chętnych uczniów do udziału w konkursie plastycznym. Zadaniem będzie wykonanie ILUSTRACJI DO OSTATNIO OBEJRZANEJ/ WYSŁUCHANEJ/ PRZECZYTANEJ BAJKI.  Technika i format prac: dowolna. Termin oddania prac: po powrocie do szkoły.

 

SPRAWOZDANIE 2019/2020

Zakończenie roku szkolnego i rozpoczęcie wakacji to czas refleksji
i podsumowania wszystkich działań w świetlicy szkolnej. Świetlica szkolna stanowi integralną część systemu wychowania szkolnego.

Opieką świetlicową objętych zostało wg kart zapisu ponad 200 uczniów z klas I – V oraz doraźnie uczniowie, którzy oczekiwali na zajęcia. Są to uczniowie, których rodzice pracują, jak również uczniowie, którzy dojeżdżają do szkoły autobusem.

Zajęcia świetlicowe odbywały w godzinach 7  – 17.00. Zajęcia prowadzone
w świetlicy były oparte o zatwierdzony na początku roku szkolnego plan pracy świetlicy. Tematyka zajęć uwzględniała kalendarzowy układ roku oraz wynikające z niego święta
 i uroczystości. Zajęcia świetlicowe miały zarówno charakter indywidualny, jak i grupowy, odbywały się zgodnie z dziennym rozkładem zajęć. Celem działalności naszej świetlicy było przede  wszystkim zapewnienie opieki uczniom po zajęciach lekcyjnych
 w bezpiecznym i miłym otoczeniu, stworzenie warunków do wypoczynku i odrobienia prac domowych. Świetlica spełniając swą funkcję opiekuńczą starała się rozwijać umiejętności 
i uzdolnienia dzieci, wyzwalać ekspresję twórczą i kształtować sprawność ruchową. Staraliśmy się ,aby nasze zajęcia uczyły dzieci współdziałania w grupie i kształtowały umiejętność komunikowania się. 

Główne zadania świetlicy realizowane w ciągu całego roku szkolnego to:

• właściwa organizacja czasu przed i po lekcjach,

• kształtowanie nawyków kultury osobistej i współżycia w grupie,

• rozwijanie zainteresowań oraz pogłębianie zdolności uczniów,

 • wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej,

• udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce,

• organizacja właściwego wypoczynku i kulturalnej rozrywki,

• współpraca i współdziałanie z domem, środowiskiem lokalnym.

Wiele czasu poświęcono zagadnieniu bezpieczeństwa dzieci, kształtowania kompetencji kluczowych oraz kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej, nawiązywania pozytywnych kontaktów interpersonalnych, umiejętności rozmawiania, słuchania, wyrażania swoich potrzeb, przekonań i uczuć oraz dostrzegania
ich u innych, umiejętności panowania nad emocjami, jak również
 na upowszechnienie zasad kultury osobistej, przestrzegania przyjętych zasad i norm zachowania się w świetlicy i na terenie szkoły. Rozwijali logikę myślenia wykonując różnorakie prace techniczne. Zajęcia czytelnicze były wspaniałą okazją do rozwijania kompetencji czytelniczych, zdobywania wiedzy oraz przekazywania wartości i norm społecznych.

Podjęte przez wychowawców świetlicy działania ukierunkowane zostały na rozwój zainteresowań wychowanków i zaspokajanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.
W ramach działalności dydaktycznej świetlica umożliwiała uczniom odrabianie zadań domowych i pomoc uczniom słabszym w nauce.   

Dzieciom przebywającym w świetlicy zaoferowano uczestnictwo w różnorodnych formach zajęć.  Były to zajęcia:

- liczne zajęcia plastyczne i techniczne:

  1. orgiami - sztuka składania papieru - przez cały okres wykonaliśmy rybkę, statek, żabkę, liska, pieska, kaczkę, gwiazdę, mikołaja, choinkę, kotka, dinozaura, nietoperza, serce, tulipany,
  2.  „Lisia nora" rysujemy lisy i umieszczamy w domu,
  3. „Smoki wymyślone”,
  4. Plakat "Pani Jesień wita nas",
  5. „Polska Złota Jesień”,
  6. Mali projektanci mody,
  7.  Światowy Dzień Pluszowego Misia - Pluszowe serca,

- rozwijanie słuchu muzycznego

  1. nauka gry kolęd na dzwonkach,
  2. granie na instrumentach perkusyjnych niemetodycznych,
  3. granie na instrumentach perkusyjnych melodycznych  (BUM- BUM rurki),
  4. nauka gry na dzwonkach chromatycznych,

- zajęcia audiowizualne (oglądanie bajek i filmów)

  1. Słuchanie wierszy o tematyce jesiennej - "wróżka owoców", "deszczowy książe", "wiatr marzyciel". Wykonywanie ilustracji do wierszy.
  2. Słuchanie bajek terapeutycznych m.in. "Franio i zasmuceni", rozmowa z dziećmi
     o wysłuchanym tekście
  3. Grunt to dobre wychowanie - słuchanie wiersza J. Brzechwy "Kwoka", ocena zachowanie kwoki przez uczniów, malowanie ilustracji do wiersza,
  4. Słuchanie legend polskich - "O Lechu, Czechu i Rusie", "o Piaście Kołodzieju",
    "O Popielu". Konkurs na pracę plastyczną do wybranej legendy
  5. Zajęcia o tolerancji - słuchanie opowiadania o "różowym misiu", ocena zachowania postaci z opowiadania

-  liczne zajęcia doświadczalne:

  1. z wykorzystaniem mikroskopu - oglądanie preparatów, rysowanie obrazu mikroskopowego
  2. badamy właściwości powietrza, doświadczenie z gorącą i zimną wodą oraz balonem
  3. tworzymy kolorowe slimy
  4. odrdzewiamy stare monety,
  5. badamy napięcie powierzchniowe itp.

- prowadzono liczne zajęcia z zakresu żywego słowa, zwrócono uwagę na poprawne
  i  piękne czytanie oraz na ważny dydaktyczny aspekt czytania ze zrozumienie:

  1. czytanie baśni Andersena Księżniczka na ziarnku grochu, Dziewczynka  z zapałkami. Wykonanie ilustracji do przeczytanych baśni, za pomocą farb,
  2. czytanie, omówienie i wykonanie ilustracji do przeczytanych legend Legenda
     o Lechu, Czechu i Rusie, Legenda o krakowskim hejnale,
  3. zajęcia czytelnicze (wspólne czytanie książek przez szkolnych wolontariuszy,
  4. rozwijanie empatii na podstawie literatury dziecięcej-  Inny niż wszyscy,
  5. konkurs czytelniczy,
  6. zajęcia literackie (wspólne czytanie, opowiadanie treści, plastyczne przedstawianie     utworów literackich),
  7. rozwijanie wyobraźni na podstawie czytanych baśni i bajek- praca plastyczna : Portret Koszałka Opałka, Zaczarowany kwiat paproci,
  8. czytanie ciekawostek z książki "O ptakach", udział dzieci w quizie,
  9. cykliczne zajęcia Słuchowiska - Mądre bajki z całego świata Cel: wyjątkowe opowieści z różnych zakątków świata, które pomagają dzieciom zrozumieć uczucia innych i uczą otwartości.

- ramach realizacji wniosków z nadzoru pedagogicznego uczniowie rozwijali logiczne myślenie rozwijanie logicznego myślenie poprzez:

  1. uczestnictwo w grach logiczno-strategicznych np. sudoku, szachy, warcaby, bierki, kości itp.,
  2. rozwijanie rachunku pamięciowego poprzez zabawy matematyczne z wykorzystaniem różnych pomocy,

- prowadzono zajęcia uwrażliwiające na przyrodę:

  1. zapoznanie uczniów z ideą akcji Sprzątanie świata, zasady segregacji odpadów, wykonanie plakatów,
  2. obserwacja pierwszych oznak poszczególnych pór roku,
  3. czytanie z chmur, zabawy ruchowe na świeżym powietrzu,
  4. gry i zabawy ruchowe, zarówno w szkole, jak i na świeżym powietrz,
  5. Ekologiczny pokaz mody

- prowadzono zajęcia uwrażliwiające na polskie tradycje świąteczne:

  1. rozmowa o zwyczajach Andrzejkowych, Katarynkowych, Barbórkowych, Mikołajkowych,
  2. andrzejkowy zlot czarownic – mini inscenizacja
  3. wykonanie aniołków na choinkę - praca plastyczna,

- ćwiczenia ruchowe  i zabawy relaksacyjne,

- zajęcia ogólnorozwojowe  i dydaktyczne podnoszące i usprawniające możliwości intelektualne, w tym wspólne odrabianie zadań domowych:

  1. Strój galowy - rozmowa o tym, jak powinien wyglądać strój galowy ucznia podczas szkolnych uroczystości, projektowanie strojów dla ucznia i uczennicy na szablonach,
  2. gry i zabawy dydaktyczne,
  3.  quizy różnotematyczne
  4. „Kraina lodu"-ciekawostki o Antarktydzie i Arktyce .

- zajęcia integrujące grupę,

- zajęcia uwrażliwiające na potrzeby innych ludzi i promujące idee wolontariatu:

  1. przygotowanie do akcji charytatywnej na Fundację Alma Spey,
  2. przygotowywanie magnesów na licytację dla chorej na SMA1 Marysi,
  3. kiermasz świąteczny,
  4. praca na rzecz fundacji św. Mikołaja,

- zajęcia promujące zdrowie:

- rodzime polskie warzywa i owoce,

- „Jakie właściwości mają spożywane przez Nas produkty”,

- Tworzymy piramidę żywienia,

- Owoce w podróży, czyli czy zagraniczne owoce, które spożywamy są pełnowartościowe.

- W poszukiwaniu witamin.

- cykliczne zajęcia związane z bezpieczeństwem:

  1. bezpieczne ferie, wakacje,
  2. bezpieczna droga do szkoły,
  3. mini kurs pierwszej pomocy (postępowanie na miejscu zdarzenia z osoba nieprzytomna oddychająca oraz nieoddychająca, opatrywanie zranień, postępowanie
    w przypadku oparzeń i odmrożeń) , celem zajęć było zapoznanie z zasadami postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka oraz umożliwienie poznawania i stosowania różnych sposobów rozwiązywania zadań, związanych z udzielaniem pomocy i unikaniem zagrożenia.

Kreatywność uczniów dostrzec można było poprzez ekspozycję prac na gazetkach ściennych, dekoracjach, pozwalając tym samym zaistnieć uczniom biorącym czynny udział
w zajęciach plastyczno-technicznych. Duża część prac powstawała z ponownego wykorzystania  zużytych materiałów, przez co kształtowano w wychowankach postawy proekologiczne. Ważnym elementem był również udział uczniów w projekcie realizowanym przez kolegów i koleżanki ze starszych klas 4-8 podczas, którego wykonywali oni ekologiczne notesy, przyborniki, piórniki itp. W efekcie uczyliśmy wychowanków, w jaki sposób chronić środowisko naturalne oraz rozwijać ich twórczość.  Zajęcia sportowe dały uczniom możliwość aktywnego spędzania czasu wolnego po zajęciach szkolnych, rozbudzały zainteresowanie różnymi formami aktywności fizycznej, pozwalały odpocząć
i zregenerować siły.  

Uczniowie mięli czas na swobodne zabawy, zgodnie z ich zainteresowaniami, korzystali z gier edukacyjno- towarzyskich zgromadzonych w świetlicy.

Nauczyciele pracujący w świetlicy brali czynny udział w życiu szkoły:  wykonywali dekorację na uroczystości szkolne, służyli pomocą w codziennych troskach dzieci
i nauczycieli.

Dzieci miały możliwość uczestniczenia w cotygodniowych zajęć cyklicznych
 w ramach  godzin pracy nauczycieli świetlicy:

- ZAKODOWANI NA PRZYRODĘ.

- MAŁY ODKRYWCA.

- EKO-PLASTYKA.

- DANCE & FITNESS.

- PIERWSZA POMOC.

- ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE. 

- ORIGAMI.

- CZYTAMY I SŁUCHAMY.

    

Wnioski i rekomendacje:

W roku szkolnym 2019/202 praca opiekuńczo – wychowawcza świetlicy przebiegała prawidłowo. Udało nam się przeprowadzić zaplanowane konkursy wewnątrzszkolne. Przeprowadziłyśmy wiele interesujących zajęć urozmaicających tygodniowy plan zajęć świetlicowych. Organizacja i formy pracy dostosowane były do potrzeb rozwojowych dzieci, sprzyjały nauce i nabywaniu umiejętności społecznych oraz rozbudzały indywidualne zainteresowania. W pracy z uczniami wykorzystywane były techniki multimedialne oraz technologie informacyjne. Uczniowie uczęszczający do świetlicy szkolnej byli otoczeni przez wychowawców skuteczną opieką i pomocą. Wychowawcy czuwali nad zdrowiem
 i bezpieczeństwem stałych uczestników zajęć świetlicowych, a także zapewniali opiekę klasom i wszystkim uczniom w sytuacjach nieobecności nauczycieli, zmian w szkolnym planie zajęć i innych sytuacjach losowych. Uczestnicy konkursów w świetlicy zostali uhonorowani pamiątkowymi dyplomami i nagrodami rzeczowymi ufundowanymi przez Dyrektora szkoły, Radę Rodziców oraz będących częścią darowizny przekazanej przez sklep BIEDRONKA. Świetlica rozbudza i rozwija zainteresowania uczniów.

 Planując zajęcia na przyszły rok szkolny należy:

  1.  kontynuować zadania prowadzone w bieżącym roku szkolnym wzbogacając je
    o jeszcze bardziej interesujące treści i formy,
  2. Zwiększyć nacisk uczniów na udział w konkursach zewnątrz szkolnych,
  3. Należy utrzymywać bogatą ofertę zajęć lubianych przez dzieci
     i oczekiwanych przez rodziców aby czas spędzony w świetlicy był maksymalnie pożytecznie wykorzystany.
  4. Należy bardzie uwrażliwić rodziców na aspekt współpracy z wychowawcami świetlicy w kwestii poszanowania mienia oraz problemów wychowawczych poszczególnych uczniów,
  5. należy zwiększyć nacisk na współpracę ze szkolnym pedagogiem, którym ma pełnić rolę pomocniczą po wychowawcy na płaszczyźnie rozwiązywania problemów wychowawczych.