VII EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU EKOLOGICZNEGO

Zapisy do konkursu prowadzi p. Monika Satoła, do dnia 5.01.2017r.

Etap szkolny konkursu odbędzie się 12.01.2017r.w naszej szkole.

Godzina oraz numer sali, w której odbędzie się konkurs, przekazane będą w późniejszym terminie.

Do kolejnego etapu przechodzą uczniowie, którzy zdobędą co najmniej 60% punktów.

 

Poniżej znajdują się zagadnienia konkursowe oraz literatura:

1. Etap szkolny:

* Materiał realizowany w danej Szkole Podstawowej oparty na podstawie programowej nauczania przyrody (podręczniki szkolne oraz atlasy i zeszyty ćwiczeń do przyrody kl. IV - VI, dopuszczone do użytku szkolnego).

* Strona internetowa Lasów Państwowych (http://www.lasy.gov.pl/)

* Strony internetowe Parków Narodowych

* Rośliny chronione (Seria: Młody Obserwator Przyrody), MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2011

* Zwierzęta chronione (Seria: Młody Obserwator Przyrody), MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2011

2. Etap finałowy:

* Materiał realizowany w danej Szkole Podstawowej oparty na podstawie programowej nauczania przyrody (podręczniki szkolne oraz atlasy i zeszyty ćwiczeń do przyrody kl. IV - VI, dopuszczone do użytku szkolnego).

* Strona internetowa Lasów Państwowych (http://www.lasy.gov.pl)

* Strony internetowe Parków Narodowych

* Globalne ocieplenie, Glenn Murphy, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008

* Kwartalnik Echa Leśne: Nr 2(624)2016 – artykuł „Klimat się zmienia … a z nim zwyczaje zwierząt, s.18-21 (https://issuu.com/lasypanstwowe/docs/echa_lato_21.06.16)

 

ZAGADNIENIA

 formy ochrony przyrody w Polsce i w regionie

 ekologia, czyli wzajemne zależności organizmów i ich środowisk

 mój organizm, jego potrzeby i rozwój

 las jako środowisko życia

 gospodarka leśna

 polskie lasy

 elementy przyrody ożywionej i nieożywionej,

 naturalne wskaźniki zanieczyszczenia środowiska

 gatunki roślin, zwierząt i grzybów chronionych w Polsce

 charakterystyka polskich parków narodowych

 wykorzystanie przyrody przez człowieka,

 życie organizmów lądowych

 życie organizmów wodnych

 źródła zanieczyszczeń środowiska

 zależności między organizmami

 Ziemia – dom dla wszystkich organizmów

 Ziemia i jej zasoby

 globalne skutki zanieczyszczenia środowiska: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog, kwaśne deszcze

 sposoby oszczędzania zasobów naturalnych

 źródła energii odnawialnej i nieodnawialnej

 procesy glebotwórcze

 przyczyny i skutki zanieczyszczenia gleb, wód i powietrza

 rolnictwo ekologiczne

 

Zachęcamy do zapisów !!!